Behandelvormen

Behandelvormen

Behandelvormen

In mijn werk maak ik vooral gebruik van de volgende behandelvormen:

Cognitieve Gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie (CGT) gaat over de samenhang tussen gevoelens, gedachten en gedrag. Het is een verzameling van bewezen effectieve behandelmethoden voor psychische problemen. CGt leert mensen via oefeningen en opdrachten anders te denken en te doen, waardoor het gevoel mee verandert. www.vgct.nl

Schemagerichte therapie

Schemagerichte therapie is een vorm van cognitieve therapie, waarbij gekeken wordt naar onderliggende schema’s. Dit kun men valkuilen of gevoelige snaren noemen. Iedereen heeft een bepaalde manier waarop hij/zij kijkt naar zichzelf, de ander en de wereld om zich heen. Dit is gebaseerd op wat  je van jongs af aan hebt  geleerd over het leven en wat daarvan verwacht kan worden. Wanneer dit leidt tot langdurige vaste patronen van voelen, denken en handelen kan men spreken van zo’n gevoelige snaar of valkuil (=schema).

Met behulp van Schemagerichte therapie leer je  zien wat je ooit hebt ontwikkeld om je staande te houden, maar wat je nu beter kunt laten gaan, omdat je er meer last van hebt dan profijt. www.schematherapie.nl

Korte Eclectische Psychotherapie bij PTSS

(Brief Eclectic Psychotherapy for PTSD, afgekort: BEPP)

De Korte Eclectische Psychotherapie bij PTSS (BEPP) omvat meer dan traumagerichte cognitieve gedragstherapie. Het bestaat uit werkzame elementen uit verschillende therapierichtingen, zoals psycho-educatie, imaginaire exposure, brieven schrijven en memorabilia, psychodynamische inzichten in de betekenisfase en een afscheidsritueel.   www.traumabehandeling.net

 

EMDR

EMDR (Eye Movement Desensitisation and Reprocessing) is, met Traumagerichte cognitieve gedragstherapie,  de aanbevolen behandeling bij een posttraumatische stress stoornis (PTSS).

EMDR is echter breder inzetbaar. Het is een bewezen methode om minder last te hebben van nare herinneringen of de gevolgen van beladen gebeurtenissen uit het verleden.

Dit kunnen herinneringen aan schokkende ervaringen zijn zoals een verkeersongeval of een geweldsmisdrijf, een overval, verkrachting, misbruik of een natuurramp. Maar ook andere ervaringen die veel invloed hebben gehad op de ontwikkeling van iemands leven (als pesterijen of krenkingen in de jeugd) en die in het hier-en-nu nog steeds invloed hebben.

Ook bij een negatief zelfbeeld, een traumagerelateerde fobie of een paniekstoornis  is EMDR een effectieve behandelmethode. www.emdr.nl

Hoe werkt EMDR?

De methode werkt als volgt: terwijl je gefocust aan de nare herinnering terug denkt, krijg je tegelijkertijd een opdracht in het hier&nu, die je afleidt van deze herinnering. Dit gebeurt in de vorm van een zintuiglijke prikkel door beeld, geluid en/of aanraking/trilling.  Je wordt in feite gevraagd twee dingen tegelijk te doen. De hersenen worden op deze manier tijdelijk ‘overbelast’ en moeten kiezen waar de aandacht naar toe gaat. Evolutie heeft bepaald dat het hier&nu dan voor gaat.  De meeste aandacht gaat daarom naar de zintuigelijke opdracht en niet of minder naar de beladen herinnering. Hierdoor raakt je herinnering meer op de achtergrond, de lading gaat eraf. Het zit niet meer in je dagelijkse (werk-)geheugen, maar komt in je lange termijngeheugen. Op deze manier heb je er niet meer dagelijks last van, het is weggestopt bij je andere herinneringen, waar het hoort.

EMDR-behandeling kan snel gaan en kan ook erg intensief zijn. Zeker na de eerste keer is een zwaar hoofd te verwachten. Het effect van de behandeling houdt nog even aan. Het is daarom verstandig om na een EMDR-behandeling wat rustiger aan te doen.